Van képem hozzá

Avatar
Rita
Adminisztrátor
Hozzászólások: 13639
Csatlakozott: 2016. február 25. 14:52

Re: Van képem hozzá

HozzászólásSzerző: Rita » 2020. január 12. 10:17

Paggy! Most olvasom, hogy mi történt Lukréciával. Nagyon sajnálom szegénykét. Rossz idők várnak rá.
Ugyanígy járt a mi Fanni kutyusunk (Dundi előtti kutyánk). Megműtötték az emlődaganatát, de akkor már
áttétek voltak a szervezetében, szóval pár hét múlva el kellett altatni, mikor már csak állva tudott levegőt
venni. Ha lefeküdt, csak zihált, kapkodta a levegőt.

Nagyon tetszik a füzér színorgiája! És milyen jók lettek a színes fotók! Én is akarok egy ilyet! De jó! Fűzér
nélkül is szép színes a konyhád. Én is szeretem ezt a meleg sárga színt.

Nagy szemeteléssel jár a madáretetés. Fekete napraforgó maghéj van mindenütt. Szerencsére fű van az
etető alatt, így nem számít, ha odaszemetelnek. De ha te kiakasztanál egy etetőt, az alattad élő szomszédod
megkövezne. Ráadásul ahol sok a madár, ott sok a madárkaki is. Nálam az orgonabokor és az egyik szilvafa
kap bőséges trágyázást. :))

Angliában a sirályok olyan mértékben szemtelenek, hogy az már nagyon bosszantó tud lenni. Szabályosan megtámadják
az embert, ha eszik valamit. Írtam nektek, hogy tavaly is az egyik ki akarta kapni a kezemből a fagyit. Olyan közel
repült hozzám, hogy a szárnyával jól fejbe vágott. És mivel nem adták fel, bementünk egy lépcsőfeljárat alá,
és ott ettük meg a maradék fagyit, mert oda nem tudtak berepülni. Mondjuk ez csak a tengerparti részeken van,
mert ott vannak többen. A gyerekek városa 25 km-re van a tengertől, ott is vannak sirályok, de nem annyi, és
nem annyira szemtelenek még.

Megfordítottam Tutanhamon képét.

Nagyon szépek, és élesek lettek a napsütéses fotók.

Ági! Valószínűleg az erdő közelsége miatt van nálunk többféle madár. Már jön a csuszka, a zöldike, a barátcinege,
és láttam már egy fenyőpintyet is.

De várom, hogy odaérjek, hogy a festészetről mesélj. Most azt olvastam, hogy háromkor indulsz, de ez már napokkal
ezelőtt volt.

Remélem, már nem fáj a fejed és jobban érzed magad! Végére értem a két oldalnak, ami elmaradásom volt,
és nem találtam semmit a festészetről, gondolom, ennek is a melegfront az oka. Türelmesen várom a beszámolódat.

Kata! Már nekem is mindent fel kell írnom, hogy mit vegyek a boltban, különben egy csomó mindent elfelejtek. Nehezen
törődtem bele, hogy nem vagyok képes mindent a fejemben tartani, de muszáj volt. Igencsak ideges voltam,
amikor például napokig papírzsebkendőt kellett használnom wc papír helyett... :))

Menni kell, amikor csak lehet, mert gyorsan elsorvadnak az izmok.

Hű, azt a Nutribullet robotgépet nagyon jól ki fogod tudni használni! A másik, az a vibrációs, nekem nem szimpatikus.
Én nem érezném magam biztonságban rajta. Ha meg tudnék kapaszkodni valamiben, akkor talán... de inkább
maradok a talajon.

Most olvasom, amit Ági írt, hogy nem mindenkinek szabad használnia. Most meg azt, hogy lemondtad a gépet. Jól
tetted! Biztos, ami biztos!

Paggy említette az idősebbek tornáját. Ha beírod a youtubeon, hogy "senior torna", rengeteget fog kiadni. Otthon
is könnyen elvégezhető mozgásformák. Van, amelyiket széken ülve lehet végezni. Azok sis nagyon jók, amit Paggy
tett be.
Avatar
Rita
Adminisztrátor
Hozzászólások: 13639
Csatlakozott: 2016. február 25. 14:52

Re: Van képem hozzá

HozzászólásSzerző: Rita » 2020. január 12. 10:51

Most fermentálásban nem tudok újat mutatni. Újabb savanyúkáposztát (csak káposzta és só), és céklát
indítottam az erjedés útjára. A céklába most répát és almát tettem, meg fahéjat.

Viszont tegnap beújítottam a rizsben, és jól tettem, mert nagyon fincsi lett. Fermentálásból megmaradt
egy negyed fej édeskáposzta és egy fél kápia paprika, a lencselevesből meg egy kevéske kockára vágott
konzerv paradicsom. Gondoltam, összehozom őket egy fél bögre rizzsel. Az eredmény fenomenális lett!
Sült zöldségeket ettem hozzá. Igaz, mindkettő inkább köretnek számít, de így együtt is nagyon összepasszoltak.

1 hagyma
2 gerezd fokhagyma
1/4 fej édeskáposzta
1-2 paradicsom vagy másfél deci konzerv paradicsom
egy kisebb kápia paprika
fél bögre rizs
só, bors
kevés olaj
egy bögrényi víz

A kuktában olajon megfuttattam a karikára vágott hagymát és a zúzott fokhagymát, majd hozzáadtam a vékonyra
gyalult káposztát és a kockára vágott paprikát. Addig kavargattam, amíg a káposzta a felére össze nem esett,
ekkor beleöntöttem a konzerv paradicsomot, és a megmosott rizst. Sóztam, borsoztam, kb. egy bögrényi vizet
adtam hozzá, és lezártam a kuktát. 6 percre állítottam az óráját és készre főztem.

Így nézett ki az egész, mielőtt rátettem volna a kuktára a fedelét. Ebben már benne van a rizs is:

Kép

A zöldségeket egy kevés olajjal, balzsamecettel, édes csiliszósszal, sóval és kakukkfűvel kevertem össze. Kb. 35
percig voltak a sütőben.

Kép

Kép

Kép
Avatar
Rita
Adminisztrátor
Hozzászólások: 13639
Csatlakozott: 2016. február 25. 14:52

Re: Van képem hozzá

HozzászólásSzerző: Rita » 2020. január 12. 13:15

Mai ebédem a "mediterrán paradicsomos ragu III" nevet kapta a receptes mappában, mert ehhez hasonlót
már kétszer készítettem, de azokhoz kész bazsalikomos (és cukrozott) paradicsomszószt, míg ennél dobozos,
mindenmentes hámozott egész paradicsomokat használtam, és én adtam hozzá a mediterrán fűszereket.

Gomba, cukkini, répa, hagyma, fokhagyma, fűszerek és egy dobozos hámozott egész paradicsom van benne.
A leve sűrítéséhez egy evőkanálnyi kukoricakeményítőt használtam. Kölestésztával fogyasztottam.

Kép
Avatar
Rita
Adminisztrátor
Hozzászólások: 13639
Csatlakozott: 2016. február 25. 14:52

Re: Van képem hozzá

HozzászólásSzerző: Rita » 2020. január 12. 13:26

Tegnap készítettem ezt a videót egy lakmározó kékcinegéről. A két kis lába közé fogja a
fekete napraforgó magot, feltöri, és gyorsan kieszi a belsejét. Közben résen van, éberen
figyeli a környezetét is (nagyban érdemes megnézni):

Avatar
Paggy
Hozzászólások: 11089
Csatlakozott: 2016. augusztus 23. 15:34

Re: Van képem hozzá

HozzászólásSzerző: Paggy » 2020. január 12. 15:41

Lányok,Lányok! 6 körül jövök.Szuper szülinapi tortám volt és gyönyörű virágaim.Este hozom az első adag kiállítási képeket,akit érdekel.Most mosogatok.majd megmutatom a tortám. :-bd \:D/ \:D/ \:D/ \:D/ Paggy
Persze jövök majd nézelődni is.Milyen lehet Rita videója?
Avatar
Paggy
Hozzászólások: 11089
Csatlakozott: 2016. augusztus 23. 15:34

Re: Van képem hozzá

HozzászólásSzerző: Paggy » 2020. január 12. 17:06

Sziasztok,megjöttem,mert végeztem a munkámmal.Először megnézem Rita videóját,utána felteszek 3 fotót és végül felteszem a kiállítási "MINDENFÉLE " első részét spoilerbe.
HÚÚÚ Rita!Micsoda szerencsém van Veled!Közeli leskelődés,mint egy hivatalos madárles.Nagyon szép madár-a kék-sárga-fehér-fekete tollak jól belesímulnak a téli tájba,de azért mégis szép és üde.Picike "valami"és mégis mekkora értelem!Ezek a közeli leselkedések mutatják meg,hogy nem csak a mi robosztusz világunk van,hanem ilyen apró szépségek is ,melyek ugyanolyan fontosak mint mi.mi vagyunk az elefánt a porcelán boltban a vágyainkkal, a tülekedésünkkel,a zajongásunkkal.PERSZE ÉN IS!!!!!!,ahogy megbámulom a világot."BÁÁÁÁ"- MICIMACKÓ effektus :)) Köszönöm,hogy felraktad. :flower1: :flower1:
Avatar
f.ági
Hozzászólások: 2696
Csatlakozott: 2016. február 28. 19:59
Tartózkodási hely: Szeged

Re: Van képem hozzá

HozzászólásSzerző: f.ági » 2020. január 12. 17:26

Sziasztok!
Én is jövök, csak gyors elrobogunk hatkor az albérlőkhöz, aztán itt leszek.
Avatar
Paggy
Hozzászólások: 11089
Csatlakozott: 2016. augusztus 23. 15:34

Re: Van képem hozzá

HozzászólásSzerző: Paggy » 2020. január 12. 17:37

Kép
Avatar
Paggy
Hozzászólások: 11089
Csatlakozott: 2016. augusztus 23. 15:34

Re: Van képem hozzá

HozzászólásSzerző: Paggy » 2020. január 12. 17:41

Kép
Avatar
Paggy
Hozzászólások: 11089
Csatlakozott: 2016. augusztus 23. 15:34

Re: Van képem hozzá

HozzászólásSzerző: Paggy » 2020. január 12. 17:48

Most pedig először a "TUDNIVALÓK",amik szerintem fontosak.Elég sok lesz,de ne tántorítson el Titeket,mert egészen másképp/???/ fogjátok látni a kiállítás anyagát.Azután és közben a saját képek és videók:

Ezt még nem teszem spoilerbe!!!!FONTOS!!!"Tudásomat" -jelen esetben- a már említett blogból és könyvekből vettem.
Avatar
Paggy
Hozzászólások: 11089
Csatlakozott: 2016. augusztus 23. 15:34

Re: Van képem hozzá

HozzászólásSzerző: Paggy » 2020. január 12. 17:52

Spoiler: mutasd
Kép
Avatar
Paggy
Hozzászólások: 11089
Csatlakozott: 2016. augusztus 23. 15:34

Re: Van képem hozzá

HozzászólásSzerző: Paggy » 2020. január 12. 17:56

Spoiler: mutasd
z írás feltalálása a civilizáció legfontosabb mérföldköve.Az írás képessé tette az embert az ismeretek pontos megörökítésére és hozzájárult a történeti idő képzetéenek kiialakulásához.
Első lépések:Sumér birodalom k. Kr.e.4000-3000 A gyorsan növő városokban szükség volt az adatok feljegyzésére.Eleinte piktogrammokat,egyszerű képi ábrázolásokat használtak a tárgyak és a mennyiségek/gabona-állatállomány/jelölésére.Később a képek egyre inkább jelképekké váltak.
ÉKÍRÁS::agyagtáblára ékalakú nyomókkal a piktogrammokat.
Kép

Spoiler: mutasd
[Egyiptomban Kr.e.3300-3100 körül sumér hatásra.HIEROGLÍF írás-görögül "szent vésetet",az egyiptomiak szerint "isten szavának"nevezték.Számukra az írásnak vallási és mágikus jelentősége volt.
700 jelből,hieroglifából áll.
A 15. század, a reneszánsz kora óta próbálkoztak a hieroglifák megfejtéséve| de a kisérletek sorra meghiúsultak, mivel a kutatók mint képíráshoz kózeledtek a hieroglifákhoz. A megfeités legnagyobb akadálya az a téves elképzelés volt, hogy az egyiptomiak képírást használtak, s így minden egyes iel egy §zót vagy egy gondolatot fejezett ki. Ezt a tévedést táplálták egyes ántik szerzők is, A valóság ezzel szemben az, hogy a hieroglif irás képszerű |eleket alkalmazó mássalhangzós írás ......
aIad. A feliratokon, melyek áItalában nagyon dekoratívak, és fantasztikus, titokzatos díszitómintaként hatnak, nagy számban láthatók ember€k, négylábúak, madarak, halak, bogara\ emberi és állati testrészek, fák, növények és a legkülönfélébb tálgyak képei; a régiek tévedésén tehát nincs mit csodálkoznunk. Ezeknek a képeknek azonban az esetek nagy tóbbségében meghatározott hangértékúk van. Jelölhetnek egy vagy tóbb mássalhangzót, külön szót, de vannak olyan ielek is a szavak végén, melyek csak az olvasás, az értelmezés megkönnyítésére szolgálnak és arra a fogalomkörre utalnak, melybe az illető szó tartozik. Ezek az ún. magyarázó jelek (determinatívumok), kúlön nem olvassuk őket. A kezét száiához emelő ülő ember képe például legtöbbször az evés-ivással, hangok kiadásával kapcsolatos szavak után jelenik meg. A A^ AA hieroglifa - a hullámzó vizfelület képe - egy mássalhangzót ielöl, z-nek olvasandó, s elófordul rnindazon szavakban, melyek az n mássalhangzót tartalmazzák, s a hangértéke, aho| az u valójában nem magánhangzó, hanem az algo| w-hez közel álló, gyenge mássalhangzó, A sólyom lrieroglifával § Hórusz isten nevét írták, ez tehát szóiel. -E\} Mivel az egyiptomi szövegekben a mai sémi (arab, héber) írásokhoz hasonlóan nincsenek magánhangzók, a szavak pontos kieitését legtöbb esetbennem ismeriük. Az egyiptomiak számára a magánhangzók kiolvasása nem okozott problémát, számunkra annál inkább. Jelenleg a szövegeket érútik, nyelvtanukat sikerült ö§szeállitani, szókincsük legnagyobb része is éítelmezhető, de kiolvasni, átírni legtóbb szónál csak a mássalhangzókat tudjuk.
A hieroglifírás tóbbnyire jobbról bal felé halad, de aránylag gyakran találkozunk - főként olyankor, amikor az ítás díszítő iellegét is felhasználták - a mi írásirányunkban ha_ ladó hieroglif szövegekkel is. Könnyebbség kedvéért modeín szakmun}ák, szövegkiadványok is igy közlik a szövegeket, Az irány könnyen megállapitható: az élőlények a sor eleie felé néznek. Lássunk egy egyszeó és gyakran előforduló kifejezést: mn .9rfiY\ (n) oI Rc { I ielentése; Amon-Ré, az éguta. Az első szó, Amon egy i ésJ között álló gyenge mássalhangzóval kezdődik, maid kóvetkezik egy kétmássalhangzós iel, a men, ennek hangrani kiegészítő'e (fonetikus komplementum) az n, mely nem olvasandó külön, csupán |elzi, hogy az elóző hiero glifa n-re végződik. Átírások alapján tudiuk, hogy az i. e. I. évezredben az istennevet Amonnak vagy Amunnak eitették. Ezután alul Ré szóiele következik, majd egy vonal, mely egyrészt arra figyelmeztet, hogy a hieroglifa itt azt ielenti, amit a kép ábrázol, másrészt a vonalnak téíkitöltő szerepe is van. Ezután két szóiel alkotia az isten címét: íelű neb : út, a|atta pet : az ég. Az első iel virágzó nádat ábtázol, a második iátéktáblát bábokkal, alatta az z, mint mondottuk, vízfelület, maid következik a napkorong, A zeó lapos kosár, az utolsó pedig - mennyezetként - ^z é8. A hat iel közül tehát négynél a képformának az értelem szempontjából nincs jelentősége, két szóielnél a kép és a jelenté§ egyezik, a le8tóbb szövegben azonban az arány ennél jóval alacsonyabb, a ielek döntő többségénél fordításkor csak a hangértéket vesszük tekintetbe. A képformából kiindulva a legegyszerűbb szöveget sem lehet lefordítani. Ó_ és középbirodalmi feliratok elolvasásá,}roz kb. 700 iel ismerete szúkséges. Késóbbi időszakokban a hieroglifák száma növekszik, a formai variációkkal együtt az 7000-et is meghaladja. A királyoknevét hosszúkás keretbe) az r!n. cartouche-ba íriák, Egyik gyakori cartouche Or=Ö O.r=ö \9 nl] Imen-Ré neb pet F: pt fil!s|r=z \lö!==l mn l2 Fc !pr(w) Men-Hepeí-Ré, III. Thotmesz uralkodói neve, ahol a Napisten nevét tiszteletból előre írták. A hieroglif írás ismerete nélkül is felismerhető tehát a sorok irá,rrya, és az, hogy szerepel-e király a szövegben. A hieroglif szó görógül szent vésetet ielent. A 24 egyiptomi alap- (egl mássalhangót ielölő) hieíoglifa a következő: Tudomónyos dtírás Megközelítő hbjtés b p f m n r h tI b b z s § q,\ c t § { _Jl } -l N l i c 3 i,i c sémi aleph (enyhe záLrhang) sétai jodh sémi djin sémi waw laryngalis spirans emphatikus zöngétlcn h velaris spirans s-be átmenő h (A legtöbb szóban korán sz-szé váük.) emphatikus velads k (hátul képzeltk, úen kY) a i,i torokhang u, v, (w) b p f m n r h h ch s-be ámrenő h z, sz sz s ki k g t O ril i a áÉ í| -l A 9 6 ó 13 F § a palatalizált t. (A legtöbb szóban korán t_vé válik.) ti, t
A hieroglif irást a napi életen felül álló mondanivaló megörökítésénél használták, az írás öltöztette ezeket iinnepi köntösbe, a kó pedig, amelybe vésték, az örökkévalóság igéíetét hordozta. Templomok és sírok falain kívül obeliszkeken, szobrokon, szobortalapzatokon alkalmazták a hieroglifákat, de nagy és jelentős emlékcsoportiát alkotják az egyiptomi régészeti anyagnak a hieroglif szóveggel ellátott kisebb-nagyobb kőlapok is, a sztélék, melyekre a szövegen kívül sok esetben figurális ábrázolásokat is véstek

Spoiler: mutasd
A hieratikus írás kül§ő formáiára nézve sem képszcrú. Rendszere azonos a hieroglif íráséval, ugyanazokat a jeleket alkalmazza, de erősen leegyszerűsiti őket. A hieratikus írást használták az írnokok a mindennapi életben, amikor nem volt idő a képek gondos kiraizolására. Mint kézírás, idők folyamán nagy változásokon m€nt át, a jelek mérete, formáia, az írás jellege segítséget ielenthet egyes papiruszok kormeghatározásánál. A hie_ ratikus írás mindig jobbról bal felé halad (l. kép). A görög elnevezés (hieratikosz : Sz€írtr papi) azza| magyarázható, hogy az i. e. I. évezred második felétől már csak vallásos szövegek lejegyzésére használták.
A harmadik egyiptomi irás, a démotikus, a kultúra késői fokán jelenik meg. Az i, e. 8-7. században feilödött ki a hieratikusból, és később kiszoíította a hieratikus írást a közhasználatból (2. kép). Egyszerűsítései és erős rövidítései miatt sok esetben ma is nagy nehézséget okoz az olvasása, s a démotikus stúdiumok egy speciális áeát képezik az egyiptológiának, Neve annyit jelent, mint népi (démodko§z).
Az i. sz. 23. századtó| Egyiptomban elteriedt kopt írás szakított a régi hagyományokkal. A görög ábécén alapul, a magánhangzókat is jelöli, alkotói a górógbőt hiányzó egyiptomi hangok számára hét ielet a démotikus irásból vettek át.
Írással hivatásszerúen nagyszámú írnok foglalkozott, akik, mint egy nehéz tudomány |4 ! d d szakértői, nagy tiszteletben álltak. Raituk kivül azonban más rétegekben, például a kézművesek között is akadtak nem kevesen, akik legalább alacsony fokon tudtak irni-olvasni. Az írnok felszerelését a aes hieroglifa képe (írni, írnok) és sok lelet alapján ismerjük. Az írásiel fr függőleges vottala azírónád, melynek végét ecsetté alakitották ki. A kör a festéktartó bórzacskó, a téglalap két körrel a paletta, bemélyedéseiben a fekete és piros tintát - alapanyaguk korom, illetve okker - keverték ki. Pirossal általában a fontosabb új szakaszok kezdetét ielölték, vagy azokat a részeket, amelyeket valamilyen okból ki akartak emelni. Az egyiptomi fekete tinta a legtartósabb festékek közé tartozik, a legtöbb papiruszon alig halványodott az évezredek folyamán. A vörös nem ennyire időt álló, sok papiruszon nehezen olvasható. A legfontosabb egyiptomi iróanyag a papirusz, a Cyperus papyrus nevú vízinövényből készült. A szár rostos beléből csikokat vágtak ki, a csíkok egy részét vízszintesen, más réSZét függőlegesen egymás mellé tették, maid a két réteget egymásra helyezve összepréselték, ehhez nem volt szúkség ragasztóalyagra. Az így létrejött papiruszszeleteket szélükkel összeragasztották, tetszé§ szerinti hosszúságúra növelték. A felületet lesimitották, Általában a vízszintes csikokból álló felúletre (recto) írtak, de szúkség esetén felhasználták a hátoldalt is (verso). A papiruszokat ö§szegöngyölitették, tekercs alakban tárolták, némelykor össze is kötötték és lepecsételték. Számos egyiptomi iratnak azért nem maradt ránk az eleje, mert a tekercs külső része könnyen megsérűlt. A papirusz a legkényesebb, legkönnyebben pusztuló iróanyagok közé tartozik, szerencsénkre Egyiptom száraz klímáia alatt a sírokban és más lelőhelyeken nagy számban aránylag jó állapotban maradmk meg a tekercsek. Annál kevésbé ártanak az időiárás viszontagságai és a történelem viharai az osztrakonoknak, Ezekből több tizezret ismerünk. Az osztrakon eredeti ielentése cserépdarab, de az egyiptológiában ezt a terminust használiuk azokra a kődarabokra is, melyekre írtak vagy raizoltak. Az osztrakonokat, az összetört agyágedények cserepeit és köveket igen gyakran használták íróanyagként
Avatar
Paggy
Hozzászólások: 11089
Csatlakozott: 2016. augusztus 23. 15:34

Re: Van képem hozzá

HozzászólásSzerző: Paggy » 2020. január 12. 18:09

Spoiler: mutasd
A hieroglifák megfejtése:
Az utolsó ismert hieroglifa Kr.e.394-ből származik.Évszázadokig nem tudták elolvasni.1799-ben egy Napóleon seregében szolgáló katona ásta ki a föld alól a titok nyitját,egy kőtáblát/rosettei- kő/amelyen azonos szöveg 3 írással/hieroglif,demotikus és görög/volt lejegyezve.A rejtélyt a francia nyelvész,Champollion, oldotta meg 1822-ben.Azt gondolta a hieroglifák hangoknak és betűknek felelnek meg,nem tárgyaknak..Kitalálta,hogy a hosszúkás keretbe,kartusba,foglalt rész a királyok nevét jelenti

AZ ELSŐ TEREM/Istenek terme/:
Avatar
Paggy
Hozzászólások: 11089
Csatlakozott: 2016. augusztus 23. 15:34

Re: Van képem hozzá

HozzászólásSzerző: Paggy » 2020. január 12. 18:28

Az első terem az ISTENEK TERME.Itt felsorolja és megmutatja a különböző teremtésmondákat és bemutat néhány istenszobrot,valamint NEVEZETES,HÍRES SZOBROKAT láthatunk a terem közepén.Mutatom:
1/
Spoiler: mutasd
Kép
A szakkarai Ápisz-bikák sírjának, a Szerapeumnak a felfedezése 1851-ben az egyiptomi régészet első nagy szenzációjának bizonyult. Az ásató, a francia Auguste Mariette 1852 elején itt akadt Sesonk trónörökös, II. Oszorkon fáraó (22. dinasztia, Kr. e. 10. század utolsó negyede), és Karamama első királyi hitves fiának szobrára, az ún „Kis földalatti galériákban”. A térdelő helyzetben megformált herceg maga előtt egy kis szentély (naosz) fülkéjében a szakkarai temető területén tisztelt istent, a sólyomfejű Ptah-Szokar-Oziriszt tartja. A fiatal herceg fürtös parókájának jobb oldalán előtűnő ún. „ifjúságfürt” nemcsak a trónörökös fiatal korát volt hivatva jelezni, de egyben királyi vérből való származására is utal; korai halála miatt azonban nem juthatott el a fáraói trónusig. Életében betöltött, atyjától kapott főpapi hivatalát említi a szobor hátpillérén olvasható felirat, és erre utal csillagokkal díszített főpapi köpenye is. A memphiszi Ptah főpapjaként vett részt atyja, II. Oszorkon 23. uralkodási évében egy Ápisz bika temetési szertartásában, a Szerapeumban. A hátpillér szövegének elején a túlvilági áldozatok biztosítását kéri Ozirisz-Ápisztól, a halálában Ozirisszel, a Túlvilág uralkodójával eggyé vált Ápisztól. A szobor legközelebbi, bár felirattalan párhuzama a bécsi Kunsthistorisches Museum Egyiptomi kiállításán látható, amely nagy valószínűséggel szintén a herceget ábrázolja, és ugyancsak a Szerapeumból származik.
Avatar
Paggy
Hozzászólások: 11089
Csatlakozott: 2016. augusztus 23. 15:34

Re: Van képem hozzá

HozzászólásSzerző: Paggy » 2020. január 12. 18:34

2/
Spoiler: mutasd
Kép
A szobortöredék fiatal nőt ábrázol. Fejét díszes paróka fedi, a homlok fölött lótuszvirág-csokorral. Többsoros nyakéket és finoman redőzött ruhát visel. A jobb vállánál egy nyél vagy pózna tetején elhelyezett isteni jelvény látható, amelyet bal kezével támaszt meg. A jelvényen Hathor istennő szembenéző arca jelenik meg tehénfülekkel. Az istennő fejére egy kápolna homlokzata került, a bejárati nyílásban a szentély istenével, egy ágaskodó kobrával, amely szintén Hathor istennőt ábrázolja.
Hathor az egyiptomi pantheon egyik legfontosabb istene volt. Sokféle alakja közül a tehén alak volt az egyik leggyakoribb megjelenési formája. Ez anyaistennő jellegére utalt: ő a gyermek Napisten és a fáraó szülőanyja és táplálója. Az istennő állandó attribútumai között szinte mindig ott találjuk a tehénszarvakat vagy a tehénfüleket, amelyek Hathor anyaistennői, újjászületést segítő erejére utalnak.
A jelvény formája a votív szisztrumokét idézi. A szisztrum rituális csörgőhangszer volt, Hathor egyik szimbóluma, amelyet az istennő templomi ünnepein a szolgálatában álló papnők szólaltattak meg. Hathor templomi ünnepeinek fontos részét képezte a zene és a tánc, amelynek nemcsak erotikus jelentést, hanem újjászületést segítő erőt is tulajdonítottak. Az Újbirodalomban a Hathorral kapcsolatos rituálékban a királyi család és az udvar nőtagjai fontos szerepet játszottak. A szobor ismeretlen tulajdonosa tehát biztosan Hathor-papnő lehetett életében, és valószínűleg egy igen előkelő család tagja volt.
Avatar
Paggy
Hozzászólások: 11089
Csatlakozott: 2016. augusztus 23. 15:34

Re: Van képem hozzá

HozzászólásSzerző: Paggy » 2020. január 12. 18:39

3/Szehmet ókori egyiptomi istennő, Ré napisten lánya, nevének jelentése: hatalmas. Az oroszlánfejű istennőt tartották az anyák oltalmazójának, az orvosok védelmezőjének, de a háború, a járvány, a gyűlölet és a halál úrnőjének is. Oroszlánfejű nőként ábrázolták fején napkoronggal, amelyet egy ureusz kígyó vett körül.
Avatar
Paggy
Hozzászólások: 11089
Csatlakozott: 2016. augusztus 23. 15:34

Re: Van képem hozzá

HozzászólásSzerző: Paggy » 2020. január 12. 18:53

Spoiler: mutasd
3/Szehmet ókori egyiptomi istennő, Ré napisten lánya, nevének jelentése: hatalmas. Az oroszlánfejű istennőt tartották az anyák oltalmazójának, az orvosok védelmezőjének, de a háború, a járvány, a gyűlölet és a halál úrnőjének is. Oroszlánfejű nőként ábrázolták fején napkoronggal, amelyet egy ureusz kígyó vett körül.
Kép
Az ISTENET ALAJAI:
ÁLLAT FORMÁBAN
ÁLLAT FEJ- EMBER TEST
EMBER ALAK
Avatar
Paggy
Hozzászólások: 11089
Csatlakozott: 2016. augusztus 23. 15:34

Re: Van képem hozzá

HozzászólásSzerző: Paggy » 2020. január 12. 19:00

Spoiler: mutasd
4/SZENT ÁPISZ BIKA
Ápisz, Ozirisz élő jelképe, az ókori egyiptomi vallás szent bikája, termékenységisten az ókori Egyiptomban, ezért a földműves-ünnepeket az ő tiszteletére rendezték meg. Kapcsolatba hozták a napistennel is, ez az oka annak, hogy szarvai között ott a napkorong és időnként az ureusz-kígyó is. Fő tiszteleti helye Memphisz volt, ahol Ptah hírnökét és lelkének megtestesülését látták benne. Általában fehér foltokkal tarkított fekete bika képében ábrázolták. A legendák szerint futásával termékenyítette meg a földet.
III. Amenhotep korától az elhunyt Ápisz-bikákat Ozirisszal azonosították, s ekkor épült az első Ápisz-sír a Memphisz melletti Szakkarában, amit 1851-ben Auguste Mariette francia egyiptológus talált meg. A bika temetését a fáraó fia, Thotmesz felügyelte. A ramesszida kortól Ápisz halott istenné vált, számos koporsón ábrázolták hátán az elhunyt múmiájával a sírhoz rohanó fekete vagy tarka bikaként. A külön helyiségben tartott élő Ápisz-bika kiválasztása nagy gonddal történt, Ailianosz görög szerző szerint azt a bikaborjút ismerték el Ápisznak, amelyik 28 formai kritériumnak megfelelt (pl. fekete fej, háromszög alakú fehér folt a homlokon, meghatározott formájú foltok a háton, stb). Húsából tilos volt fogyasztani, és a memphiszi palotában papok gondoskodtak róla.
Kép
Avatar
Paggy
Hozzászólások: 11089
Csatlakozott: 2016. augusztus 23. 15:34

Re: Van képem hozzá

HozzászólásSzerző: Paggy » 2020. január 12. 19:05

5
Spoiler: mutasd
/ A MACSKAFEJŰ BASZTET ISTENNŐ SZOBRA:
Kép
Avatar
Paggy
Hozzászólások: 11089
Csatlakozott: 2016. augusztus 23. 15:34

Re: Van képem hozzá

HozzászólásSzerző: Paggy » 2020. január 12. 19:09

Spoiler: mutasd
6/Imhotep az Óbirodalom idején, a 3. dinasztia (Kr. e. 2686-2613 körül) alatt élt. Héliupoliszi főpap és Dzsószer fáraó Szakkarában található lépcsős piramisának építésze volt. Az utókor bölcsként, intelmek szerzőjeként őrizte meg nevét. A 26. dinasztiától, az ún. szaiszi kortól (Kr. 664-525) kezdődően pedig már istenként tisztelték, akinek saját kultusza és temploma volt. Tisztelete a Ptolemaiosz korban (Kr. e. 305-30) volt a legelterjedtebb, amikor Aszklépiosszal, a görögök gyógyító istenével is azonosították. Számtalan fogadalmi szobra maradt fenn, amelyeket azért ajánlottak fel számára, hogy segítségét és közbenjárását kérjék betegségek és terméketlenség esetén, illetve a boldog túlvilági élet reményében.
A budapesti szobrocska is fogadalmi ajándék lehetett, amelyet a szobor talapzatán olvasható felirat szerint egy Ham-Honszu nevű férfi javára ajánlottak fel. A szobor Imhotepet széken ülve, ölében nyitott papirusztekercset tartva ábrázolja. A papirusztekercsre vésett hieroglif szöveg Imhotep közbenjárását kéri Ta-tenen istennél, a túlvilág megszemélyesítőjénél. Az arany, fehérarany és ezüst berakásokkal díszített, finom kidolgozású, bronzból készült szobor az ismert Imhotep szobrok egyik korai, kiemelkedő darabja.
A szobor legkésőbb 1842-ben a Fejérváry-Pulszky gyűjteményhez tartozott, de 1873-ban már Ráth György gyűjteményének volt a része. Ráth özvegye a teljes gyűjteményt a magyar államnak ajándékozta, és annak 1951-es beolvadásával került a Szépművészeti Múzeumba
Kép
IMHOTEP EGY ÓKORI POLIHISZTOR,EGY ZSENI VOLT:építész ,festő,zenész,irodalmár,orvos és magas beosztású hivatalnok is volt. ^:)^
Avatar
Paggy
Hozzászólások: 11089
Csatlakozott: 2016. augusztus 23. 15:34

Re: Van képem hozzá

HozzászólásSzerző: Paggy » 2020. január 12. 19:15

Az első teremben még a később említendő macskamúmiál és még szuper dolgok jönnek,de ahhoz ismét "TUDNIVALÓK"
Az egyiptomiak szemében a templomok isten otthonai voltak,szent helyek,,ezért oda csak a papok és papnők léphettek be.Ott állt bent az isten kultusszobra,melyen keresztül az isten megnyilvánult..A közemberek az ajándékot a bejáratnál rakhatták le.,s ott mondzrták el az imákat is.Vallási ünnepeken a szenteket hajókon,a" szent bárkán",elszállították a templombólMinden templomhoz számos pap és papnő tartozott.A papokat 4 csoportba,phülébe osztották,1-1 phülére évente 3x jutott 1 hónapnyi szolgálat.A tampolom sok más embernek is munkát adott:írnokok,énekesek,táncosok,mesteremberek,építészek,parasztok..Aki az isten segítségét kérte a templom falára kissztélét helyezett,rajta 2 fül rajzával ,az majd eszébe juttatja az istennek,mit kértb tőle az illető..
Obeliszkek a napistennek szentelt emlékművek.
Szfinx:oroszlálfejű,kostestű szobrok voltak,a napistent jeljképezték,Szfinxek szegélyezték a templom előtti sétányt.
Sokan imádkoztak a királyszobra előtt,akit isteni eredetűnek tartottak.A templom kapujában írnokoj ültek,ők írták le a köznép kéréseit istenhez,majd átadták a papoknak.A templomok külsó falát a király tetteit dicsőítő feliratok díszítették.
A képen egy templom képe látható.Majd a múzeumban megnézhetjünk egy ptolemaiosz-kori templom részletét
Kép
ÓÓÓÓÓ?EZ FORDÍTVA VAN,NEM TUDJA VALAKI MEGFORDÍTANI?
Avatar
Paggy
Hozzászólások: 11089
Csatlakozott: 2016. augusztus 23. 15:34

Re: Van képem hozzá

HozzászólásSzerző: Paggy » 2020. január 12. 19:27

Kép
Kép
A domborműtöredékek egy, a Ptolemaiosz-kor elején, a közép-egyiptomi Saruna melletti Kom el-Ahmarban épített templom faláról származnak. A töredékeket, más hasonló, ma Bécsben és Krakkóban őrzött darabokkal együtt 1907-ben találta egy osztrák-magyar expedíció, amelyet az Egyiptomban tevékenykedő magyar üzletember, Back Fülöp kezdeményezett és támogatott.
A domborműveken a templom alapítójának, I. Ptolemaiosz Szótérnak a nevét és ábrázolását örökítették meg istenek társaságában. Nagy Sándor halálát követően, az Egyiptom fölött uralkodó Ptolemaioszok valláspolitikájának tudatos eleme volt az ősi egyiptomi vallási intézmények megőrzése, a régi templomok felújítása, kibővítése, vagy akár újak építése, és ezzel a kultuszok működésének biztosítása a jelentős egyiptomi istenségek nagy templomaiban. Ezeknek a templomoknak az ábrázolásain az idegen, makedón származású uralkodók fáraói ornátusban és jelvényekkel jelennek meg. I.
Ptolemaiosz Szótér, valamint fia és utóda, II. Ptolemaiosz Philadelphosz (akit valószínűleg szintén a Kom el-Ahmar-i templom építői közé sorolhatunk) több jelentős régi kultuszközpontban építkezett Egyiptom szerte. E politika részének tekinthetjük a Kom el-Ahmar-i templom építését is. A település már a Kr.e. 3. évezredtől jelentős igazgatási és vallási központ volt, korábban a kettős sólyom alakjában tisztelt Nemti isten kultuszának fontos helye. A korai Ptolemaiosz-korban épített templomában Hórusz sólyomisten egy helyi formájának kultusza folyt.
image.png
Avatar
f.ági
Hozzászólások: 2696
Csatlakozott: 2016. február 28. 19:59
Tartózkodási hely: Szeged

Re: Van képem hozzá

HozzászólásSzerző: f.ági » 2020. január 12. 19:27

Kép
Avatar
Paggy
Hozzászólások: 11089
Csatlakozott: 2016. augusztus 23. 15:34

Re: Van képem hozzá

HozzászólásSzerző: Paggy » 2020. január 12. 19:30

Ágika!Köszönöm szépen.
Most jön még egy szöveg,s azután 3 videó.
Spoiler: mutasd
A múzeumokban igen gyakran találkozhat az ókori Egyiptom iránt érdeklődő ember, az egyiptomi szobrászat külön, tárgyilag és formailag változatos csoportját alkotó sztélékkel. Még a legkisebb gyűjteményekben is akad néhány példány belőlük
A sztélé szó görög eredetű és pillért vagy függőleges táblát jelent. Az egyiptológiában sztélének nevezzük azokat a kőből – leggyakrabban mészkőből vagy homokkőből –, ritkábban fából készült különböző formájú táblákat, amelyek vésett vagy festett feliratokat tartalmaznak. Állhatnak szabadon és önállóan, de részét képezhetik egy építménynek, illetve sziklába is véshették őket.
Általánosságban elmondható, hogy funkciójuk igen sokrétű, sztéléket állítottak fel sírkőként és határjelzőként is, de vannak fogadalmi és valamilyen eseménynek emléket állító kőtáblák is. Végigkísérik a fáraókort és ez alatt a nagyjából 3000 év alatt jelentősen változott a formájuk, dekorációjuk és a rajtuk található feliratok típusai is
legkorábbi sztéléket, az 1. dinasztia idején állították fel, abból a célból, hogy jelöljék a királyok és az udvaroncok sírjait a Felső-Egyiptomban található Abüdoszban. Ezek az úgynevezett halotti sztélék. Fő funkciójuk, hogy azonosítsák a sír tulajdonosát.
Az 1. és 2. dinasztia királyi halotti sztéléi nagyméretű kőlapok voltak lekerekített felső résszel, és csupán a király szerekhbe irt neve volt felvésve rájuk. Mindig párban állították fel őket, de eredeti helyük a királyi temetkezési komplexusban a mai napig nem egyértelmű..

Az előkelők sztéléi Abüdoszban sokkal kisebbek és kevésbé szépen kidolgozottak, mint a királyi példányok és nem párban állították fel őket. Valószínűleg a sírfelépítmény falaiba voltak integrálva, vagy pedig előttük álltak. Néha nem csak az elhunyt neve és címe szerepel rajtuk, hanem egy ábrázolás is a halottról, akit általában állva örökítettek meg. A 2. dinasztia idején a sírsztélék használata fokozatosan csökkent. Ahogy a sír felépítménye egyre nagyobb lett az Óbirodalom előrehaladtával, az áldozati hely egy olyan fülkébe került, mely részét képezte a sírhomlokzat dekorációjának. Az álajtó ebből a fülkéből fejlődött ki. Szakkarában a 3. dinasztia korabeli sírok álajtaiba egy négyszögletes sztélé került, amelyen a sír tulajdonosa áldozati asztal előtt ülve látható.

A legtöbb Középbirodalom korabeli sztélé lekerekített tetejű kőtábla, de ismertek ebből a korszakból téglalap alakú sztélék is, amelyeket cavetto-perem és tórusz-szegély díszít. Ez a két motívum a korai idők agyag-nád építményeire vezethető vissza és megjelenik többek között az álajtókon is.

Az Újbirodalom idején a sztélék nagyon hasonlítottak a Középbirodalomra jellemző típusokra, de történt némi újítás. Például mind a lekerekített tetejű, mind a téglalap alakú, tórusz-szegéllyel, cavetto-peremmel ellátott sztélék esetében előfordul az, hogy kiegészülnek egy háromszög alakú tetővel, mely a piramidionra[4] emlékeztet. A fontos eseményeknek emléket állító, úgynevezett kommemoratív sztélék egy nagy csoportja

A legtöbb sztélét a felvonulási útvonalak mentén állítottak fel, de néhányat olyan kis szentélyben (kenotáphiumokban[6]) helyeztek el, amelyek szobrokat és áldozati-táblákat is tartalmaztak. Ezek a sztélék egyfajta helyettesként szolgáltak, általuk a kőtábla állíttatója az isten közelében lehetett, részt vehetett az ünnepein és részesülhetett az áldozatokból. A kommemoratív sztéléket olykor templomokban és szentélyekben állítatta fel a király vagy egy magas rangú személy, hogy emléket állítson például egy sikeres hadjáratnak egy bányászati expedíciónak, egy királyi építkezésnek, egy királyi házasságkötésnek, és egyéb fontos hivatalos eseményeknek, de királyi dekrétumokat[7] is tartalmazhattak. Az úgynevezett Kamosze-sztélét például azért állítatta kb. i. e. 1570 táján, az uralkodó, hogy megemlékezzen

Az istenek manifesztációjának tartott szent állatok haláláról és az új állat hivatalba lépéséről is sztélék emlékeztek meg.



Igen nagyszámú fogadalmi sztélét szenteltek Egyiptom isteneinek. Ezeket a magánszemélyek templomoknak vagy szentélyeknek ajándékozták, hogy kifejezzék személyes odaadásukat egy-egy isten felé. A templom külső falának döntve, és a templomok belsejében is elhelyezhették ezeket. Ugyanakkor ilyen sztélék részét képezhették azoknak az oltároknak is, amelyeket magánemberek az otthonukban állítottak, ahogy az megfigyelhető volt például Deir el-Medinában is. Ez a falu az egykori Théba

Az Újbirodalom idején a sztélék egy csoportját olyan elhunytaknak szentelték akik „Ré kiváló akhjai” (Ax iqr n Ra). A lélekformáknál már esett szó róluk. Ez a típusú kőtábla szintén lakóházakból került elő. A sztélé állíttatójának nemrég elhunyt ősei láthatók rajta, áldozati asztal előtt ülve (valószínűleg szobrokról van szó), lótuszvirágot szagolgatva. A Ré kiváló akhja halottak feladata az volt, hogy közbenjárjanak a sztélé állíttatója nevében.

Gyógyító sztéléket is állítottak fel házakban és sírokban is, ezeknek az volt a funkciója, hogy védelmet nyújtsanak az olyan veszélyes állatokkal szemben, mint például a kígyó és a skorpió.

....sztéléket használtak a földek, birtokok, adminisztratív kerületek, városok, sőt az ország határainak jelölésére

Miden fajta sztélére általánosan jellemző, hogy található rajta képi ábrázolás és felirat is. Ezek lehetnek kidomborodó vagy bemélyedő reliefek, de előfodul az is, hogy csak festettek. Lássuk, hogyan változik a dekorációjuk, a feliratok és az ábrázolások elrendezése a különböző korszakokban.

A sztélé tetején található íves részbe (lunette) általában speciális dekorációs elemek kerültek. A Középbirodalom idején az íves rész dekorációja világosan elkülönül a sztélé többi részétől, míg az Újbirodalomban az íves rész és az alatta található első regiszter összemosódik. A Késő- és a Ptolemaiosz-korban általában egy tiszta választóvonal van az íves rész és a sztélé téglalap alakú része között, bár a dekorációs séma egy része még követi az újbirodalmi sztéléjét. Az íves részre jellemző motívumok az udzsat-szemek[10] és a szárnyas napkorong (behdeti Hórusz), mindkettő védelmező szimbólum, ugyanakkor az éghez kapcsolódnak. Azt jelzik, hogy a sztélé felső része az égi szférához tartozik. De más szimbólumok is megjelenhetnek itt, például az örökkévalóság fogalmához kapcsolódó shen-gyűrű, vagy az élet hieroglifája, az ankh. Igen gyakran kap itt helyet a sakálalakú Anubisz és/vagy Upuaut ábrázolása. A Későkorban istenek bárkái, skarabeuszok, növényi motívumok és csillagok is megjelenhettek ezen a helyen.

A Középbirodalom idején a sztélék téglalap alakú részében több vízszintes sor felirat futott az állíttató ábrázolása felett. A sztélé tulajdonosa gyakran családjával együtt jelenik meg. A 12-13. dinasztia Abüdoszból származó úgynevezett család-sztéléin a tulajdonos mellett számos más ember szerepel, közülük a legtöbb a rokona, de néha előfordul, hogy más, vele rokoni kapcsolatban nem álló magas rangú hivatalnokot is találunk rajta. Az ő alakja azt a célt szolgálja, hogy emelje a sztélé állíttatójának presztízsét.

Az Újbirodalom idején a kőtábla téglalapjának felső regiszterében a tulajdonos és olykor családja különböző istenek előtt hódol, nem ritkán megjelenik rajta a király, mint aki közvetít az istenek felé.

A Késő- és Ptolemaiosz-kor halotti sztéléin az elhunyt általában túlvilági istenek között látható. Bár a képi ábrázolásokat kísérte egy rövid magyarázó szöveg, de a hosszabb feliratok a jelenet alatt láthatók

A sztéléken általában hieroglifírást alkalmaztak, de alkalmanként előfordul a hieratikus írás is. A Későkorban pedig démotikus feliratok is megjelenhetnek rajtuk. Néhány sztélé a Ptolemaiosz-korból görög feliratot hordoz .
Avatar
Paggy
Hozzászólások: 11089
Csatlakozott: 2016. augusztus 23. 15:34

Re: Van képem hozzá

HozzászólásSzerző: Paggy » 2020. január 12. 19:33

Spoiler: mutasd
Noferhaut sztéléje véleményem szerint a Szépművészeti Múzeum egyiptomi gyűjteményének egyik kiemelkedő darabja. Valahányszor látom, mindig lenyűgöz szép faragása, az alakok kecsessége és ahogy a vörös homokkő megcsillan a fényben. Az Újbirodalom korából, a 18. dinasztia idejéről származik. Legfelső részében a szárnyas napkorongot – Behdeti – örökítették meg. Alatta az első regiszterben a királyt látjuk, amint áldozatot mutat be Amon-Rének. A trónón ülő isteni kultuszszoborra vonatkozó felirat így hangzik: „Életet és hatalmat ad Amon-Ré, az Istenek királya.”[29]

Előtte dúsan megrakott áldozati asztal látható. A Kék koronát viselő uralkodó egy hosszú szárú papirusz- és lótuszvirágból álló, a megújulást és újjászületést jelképező csokrot nyújt Amon-Ré felé. A rá vonatkozó szöveg a következő: „Tökéletes isten, a Két Ország ura, Menkheperré[30]. Adassék (neki) élet, mint Rének, örökké!”[31]

Az alsó regiszter jobb oldalán látható az a személy, akinek emlékére a kőtáblát állították, ő Noferhaut, a medzsaiok[32] parancsnoka. Bal karjába belevésték az uralkodó nevét, akit életében szolgált. Vállán egy rudat tart, amelyről különböző megkötözött állatok lógnak, ezek áldozati ajándékok az istenség számára. Karját hódolata kifejezéseként felemeli. Az előtte olvasható felírat így hangzik:

„Adassék dicséret Amonnak, hódolat az istenek urának, a rendfenntartó erők parancsnoka, az igazhangú Noferhaut által (aki) így szól: »Üdvözlény, Istenek ura, thébai Amon! Légy üdvözölve mezőiden! Neked örvend zsenge növényzetük minden szent helyeden, minden pompázatos ligetedben. Azért jöttem hozzád, hogy dicsérjem jóságodat, hogy add számomra az emberek irántam való, örökké tartó szeretetét.« Urának kísérője Észak és Dél országaiban való vonulásaiban, a szavannák felügyelője, Noferhaut, (aki kegyeltje) a tökéletes istennek, aki azt cselekszi (=az isten), amit mondabak neki.”[33]

Noferhaut kérése Amon-Ré felé az, hogy az utókor szeretettel őrizze meg az emlékét. Királya, aki maga is egy isten élő képmása közvetítő szerepet tölt be az emberi és isteni szféra között. A sztélét 1870-ben találták Luxorban, fotóját megtaláljátok lentebb, a képek között.

Kép

Vissza: “Társalgó”

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 27 vendég